Архівний відділ

 Соболевська Надія Ігорівна начальник відділу

32-6-60


196562913 973615593384960 5815809246951853493 nВажливість збереження документів у зв’язку із зміною
адміністративно-територіального поділу

         17 липня 2020 р. Верховна Рада України прийняла постанову № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів», згідно з якою в Україні змінено адміністративно-територіальний поділ, замість 490 утворено 136 нових (укрупнених) районів. 17 листопада 2020 р. Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій».
      Після місцевих виборів, що відбулися 25 жовтня 2020 року, набули повноважень сільські, селищні, міські ради у територіальних громадах, утворених Кабінетом Міністрів України згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад». Відповідно повноваження сільських, селищних, міських рад, що увійшли до територіальних громад, території яких затвердив Кабінет Міністрів України на підставі зазначеного Закону, припиняються у день набуття повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних на виборах.
     Належна організація діяльності новостворених органів місцевого самоврядування в значній мірі залежить від їх документаційного забезпечення, а отже потребує невідкладної організації служб діловодства як структурних підрозділів їх виконавчих органів. Разом із цим, набуває особливої значущості питання забезпечення збереженості документів, утворених у діяльності припинених і новостворених органів місцевого самоврядування, що вимагає заснування архівних підрозділів (архівів) у сільських, селищних, міських радах новоутворених територіальних громад і їхніх виконавчих органах.
          Одним з пріоритетних завдань архівних установ є відбір і приймання документів, що входять до Національного архівного фонду (НАФ). Політичні, економічні та соціальні зрушення в українському суспільстві зумовили необхідність удосконалення і часткових змін у підходах до здійснення експертизи цінності документів. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 8 серпня 2007 р. № 1004 ( із змінами) « Про проведення експертизи цінності документів» визначено порядок утворення та організацію діяльності експертних комісій (ЕК) різних рівнів. Тому я хочу глибше розкрити зміст поняття «експертиза цінності документів». Відповідно до українського архівного законодавства єдиним процесуальним засобом, що забезпечує формування Національного архівного фонду, є експертиза цінності документів. Після набуття Україною незалежності вітчизняні нормативно-правові акти з питань архівної справи та діловодства трактували експертизу цінності документів як «всебічне вивчення документів із метою внесення їх до Національного архівного фонду або вилучення з нього та встановлення термінів зберігання».
          Отже, експертиза цінності забезпечує:
- внесення документів , що мають культурне значення до НАФ;
- визначення строків зберігання документів, що не підлягають внесенню до НАФ;
- вилучення документів з НАФ;
- проведення грошової оцінки документів НАФ;
- віднесення документів НАФ до категорії унікальних.
Усі ці завдання спрямовані на виконання головної мети експертизи цінності – формування НАФ цінними документами з метою забезпечення українського суспільства ретроспективною інформацією, створення представницької джерельної бази, що відбиває усі аспекти його життя.
       Перше і головне завдання експертизи - встановити які документи є цінними і підлягають постійному зберіганню. У вітчизняному термінологічному стандарті термін « цінність документа» трактується як інформаційні та інші характеристики документа, що зумовлюють його значимість для особи, суспільства, держави.
       Відповідно до архівного законодавства України НАФ - це «сукупність архівних документів, що відображають історію духовного і матеріального життя українського народу та інших народів, мають культурну цінність і є надбанням української нації», а документ НАФ – це архівний документ, культурна цінність якого визнана відповідною експертизою. Поняття «культурна цінність» увібрало в себе всі інші значення документа ( історичне, наукове, соціальне, економічне, політичне, суспільне). Документи НАФ підлягають постійному (довічному) зберіганню. Вони є частиною соціальної пам'яті суспільства.
          У сучасних умовах проблема цінності знову в центрі уваги архівістів у зв’язку зі змінами, що відбулися в суспільстві. Оскільки сформовані територіальні громади є правонаступником усього майна, прав та обов’язків розформованих територіальних громад, надзвичайно важливим для суспільства є збереження не тільки документів НАФ, а й інших документів ліквідованих органів місцевого самоврядування.